Seringkali kita menyoal diri dan ketahuilah segala persoalan anda, sedia dijawab oleh ALLAH SWT



1. Kenapa aku diuji?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya ALLAH mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya DIA mengetahui orang-orang yang dusta."
(al Ankabut: 2-3)

2. Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, ALLAH mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(al Baqarah : 216)

3. Kenapa ujian seberat ini?
"ALLAH tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
"
(al Baqarah : 286)

4. Kenapa rasa kecewa?
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
(Ali Imran : 139)

5. Bagaimana harus aku menghadapinya?
"Dan mintalah pertolongan (kepada ALLAH) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
(al Baqarah : 45)

6. Apa yang aku dapat daripada semua ini?
"Sesungguhnya ALLAH telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka..."
(at Taubah : 111)

8. Kepada siapa aku berharap?
"Cukuplah ALLAH bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNYA. Hanya kepadaNYA aku bertawakal."
(at Taubah : 129)

9. Aku dah tak dapat bertahan lagi!
"...dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat ALLAH. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat ALLAH melainkan kaum yang kafir."
LihatTutupKomentar