Sepuluh Nasihat Menuju Ketentraman Hati



1. Jaga Lidahmu.

“Hati itu adalah tempat rahasia dan bibir itu kuncinya sementara lidah adalah anak kuncinya. Oleh itu hendaklah setiap orang menjaga anak kunci rahsianya”.

2. Kebaikan Ilmu.

“Tidak ada simpanan yang lebih berguna daripada ilmu, tidak ada sesuatu yang lebih beruntung daripada adab, tidak ada kawan yang lebih bagus daripada akal dan tidak ada benda ghaib yang lebih dekat daripada maut”.

3. Bandingan Akal Dan Harta.

“Akal itu menteri yang menasihat dan harta itu seorang tamu yang akan berangkat”

4. Bandingan Perkataan.

“Perkataan itu seperti obat jika engkau gunakan sedikit daripadanya akan memberi faedah, tetapi jika digunakan terlalu banyak akan membahayakan”

5. Siarkan Kebaikan Orang.

“Apabila engkau berbuat kebaikan sembunyikan, dan apabila orang membuat kebaikan kepadamu hendaklah engkau sebarkan”

6. Dunia.

“Dunia itu awalnya payah, akhirnya binasa, halalnya dihisab dan haramnya diazab”

7. Bala Terhebat.

“Manusia yang mendapat sehebat-hebat bala dan paling banyak kesusahan ialah orang yang mempunyai lidah yang terlepas dan hati yang tertutup yaitu dia tidak dapat diam dan tidak pandai memperelaokkan kata-katanya”

8. Bergaullah Dengan Baik.

“Bergaullah sesama manusia dengan satu pergaulan yang jika kamu tiada, mereka akan rindu kepada kamu dan jika kamu mati mereka akan menangisimu”

9. Nasib Si Pemarah Dan Putus Asa.

“Tidak akan engkau dapati orang yang pemarah itu senang, tidak yang berakal itu tamak, tidak yang pemurah itu dengk dan tidak yang berputus asa itu kaya”

10. Sabar.

“Kesabarn itu ada dua iaitu sabar menahan sesuatu yang engkau benci dan sabar melepaskan sesuatu yang engkau suka. Dan yang kedua itu lebih berat atas nafsu”
LihatTutupKomentar