Bismillaahirrohmaanirrohim:

MAGHLIGAI SYURGA

Di dalam syurga itu ada tilam-tilam tebal,gelas-gelas yang terletak dan bantal yang bersusun-susun. Dan tikar permadani yang terhampar....Qs.Al-Ghasyiah: 13-16.

Hadist dari Anas bin Malik ra mengatakan bahwa Nabi Shollallohu alaihi wa-sallam bersabda: Kamar-kamar yang di tempati orang dalam syurga itu adalah seperti kamar pengatin pada malam pertama. Di hiasi dengan perhiasan yang indah-indah,tilam tebal berlapis-lapis,bantal bersusun-susun dan di sirami dengan zu'faran,al-ambar dan al-misk,iaitu minyak wangi yang menghamburkan bau harum semerbak. Di sanalah orang tidur seperti pengantin baru pada malam pertama.

Mereka bertelekan di atas tikar permaidani yang di lapisi dengan sutera. Dan buah-buahan dalam syurga itu dapat di petik dari dekat. Maka nikmat Alloh Subhanahu Wata'ala manakah yang kamu dustakan. Di dalam syurga itu ada hurul-aini,(isteri yang cantik setia) menundukkan pemandangannya. Belum pernah di sentuh oleh manusia dan jin maka nikmat Alloh Subhanahu Wata'ala yang manakah yang kamu dustakan. Bentuk tubuhnya seperti batu permata yakut dan intan berkilau-kilauan..Qs.Ar-Rahman: 54,56,58...

Sebelum masuk kedalam kamar yang harum semerbak itu,hurul-aini sudah duduk menunggu di dalam kamar. Setelah dia buka pakaian baru kelihatan bentuk tubuhnya yang sebenarnya. Seperti batu yakut dan intan berkilauan. Di sini dia menyerahkan dirinya dan buah-buahan dalam syurga itu hurul-aini istri yang cantik setia menundukkan pemandangannya. Belum pernah tersentuh manusia dan jin.

Mereka berada di atas tempat tidur yang bertatahkan emas dan permata,sambil bertelekan di atas tempat tidur berhadap-hadapan....Qs.Al-Waqi'ah: 15-16.

Kedua belah pihak masing-masing berhadap-adapan sambil bertanya-tanya. Mereka mengatakan: Kami dahulu sewaktu berada di tengah keluarga kami'kami merasa takut (akan azab)..Qs.At-Thur: 25-26.

Kemudian saling menceritakan pengalaman dan apa saja yang di laluinya hingga masuk ke syurga...

Sesudah itu perempuan pula cerita katanya: Kami di ciptakan dari nur dan selama ini kami di simpan dalam khaimah-khaimah yang telah di sediakan.....Selama ini kami merindukan kedatangan orang-orang beriman . Di antaranya orang yang suka membaca Al-Qur'an, orang yang berbuat baik kepada kedua orangtuanya,orang yang berpuasa di bulan ramadhan dan orang-orang yang berbuat kebajikan dan taat kepada Alloh Subhanahu Wata'ala.

Sesungguhnya orang-orang syurga itu bersenang-senang dalam kesibukan. Mereka mencampuri isteri-isteri mereka di tempat yang teduh,bertelekan di atas tempat tidur....Qs.Yasin: 55-56.

Hadist dari Anas bin Malik ra mengatakan : pernah ada seseorang bertanya kepada Nabi Shollallohu alaihi wa-sallam: Ya Rosululloh ,berapa kekuatan orang mencampuri isterinya di dalam syurga itu? Jawab Nabi Shollallohu alaihi wa-sallam: Seratus kali dalam sehari. Hr.Tirmizi di kutip dari kitab Kasyaful Gamah.

Firman Alloh Subhanahu Wata'ala:

Kami jadikan mereka iaitu gadis-gadis perawan,sangat cantik cinta(kepada suaminya) dan sama umurnya..Qs.Al-Waqi'ah: 26-27.

Hadist dari Abi Sa'id Al-Khudri ra mengatakan: Nabi Shollallohu alaihi wa-sallam pernah bersabda bahwa Hurul-aini di dalam syurga itu tiap-tiap selesai di campuri oleh suaminya,maka kembali perawan seperti semula dan tidak beranak. Hurul-aini itu tidak mata keranjang,tidak cemburu dan tidak menyakiti hati suaminya,semua itu adalah untuk orang beriman ,orang yang mencintai Alloh Subhanahu Wata'ala lebih dari segala cinta. Orang beramal soleh khusyuk dalam sembahyang dan tidak melekat sedikitpun pengaruh harta dalam hatinya.Begitulah balasan bagi orang-orang beriman di dalam syurga,WAllohu'alam....

Semoga ada manfaat.......senyum santun erat ukhuwah fillah...Subhanallah wabihamdihi Subhanakallahumma Wabihamdika Asyhadu Allailaaha Illa Anta Astaghfiruka Wa'atuubu Ilaik

0 komentar:

Post a Comment

     

Copyright @ 2017 Titian Tasbih.

Designed by Aufa | AUFA