Bismillaahirrohmaanirrohim:

Malaikat-Wildan-Hurul Aini

Siapakah yang menyambut di pintu syurga:

1.Malaikat,

2.Hurul-Aini atau Bidadari,

3.Wildan iaitu anak-ana yang mati sebelum baligh.


1.MALAIKAT>>

Di antara yang menyambut kedatangan orang-orang memasuki syurga itu ialah Malaikat,mereka bertindak sebagai penjaga pintu syurga.

Firman Alloh Subhanahu Wata'ala:

:.".....sedang malaikat-malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu;(sambil mengucapkan): "Salamun 'alaikum bima shabartum". Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu.Qs AR RA'D : 23-24.

Ada yang tegak berdiri dan ada pula yang berputar-putar keluar masuk pintu syurga itu.dari mulut malaikat-malaikat itu tidak henti-hentinya keluar ucapan selamat datang..
Wahai jiwa yang tenang,kembalilah engkau kepada Tuhan-Mu dengan bersuka ria......masuklah engkau ke dalam hamba-Ku dan masuklah engkau ke dalam syurga-Ku.mereka ini menyambut dengan ramah tamah.

Subhanalloh ,sungguh janji Alloh itu pasti dan tiada keraguan ke-atas-Nya.

2.HURUL-AINI

Dalam bahasa sehari-hari di sebut bidadari iaitu Perempuan syurga yang sengaja di jadikan Alloh Subhanahu Wata'ala untuk menjadi istri orang-orang beriman setelah sampai di syurga nanti.Sementara malaikat sibuk menjalankan tugasnya dalam menyambut kedatangan orang-orang yang memasuki syurga itu,Maka Hurul-aini ini tegak berbaris sepanjang jalan.Ketika pintu syurga itu di buka dan ketika orang-orang berhamburan masuk,maka Hurul-aini ini melambai-lambaikan tangan,mereka mengangkat suara menyanyikan lagu tanda gembira.
Menurut hadist dari Ali bin Abi Thalib;mengatakan Nabi bersabda : Ketika itu Hurul-aini bernyanyi bersama-sama yang bunyinya:

Kamilah perempuan abadi,tidak pernah binasa
Kamilah perempuan yang senang,tidak pernah susah
Kami perempuan sentiasa ridho,tidak pernah marah
Merasa senang orang yang memiliki kami
Kami ini dia yang punya.

(Hadist dari Ali bin Abi Thalib-rawi: Tirmidzi.)

Mereka itu bernyanyi beramai-ramai.alunan suara yang tinggi-rendah menusuk perasaan hati,tertegun air mengalir.terhenti burung yang sedang terbang mendengar suara yang indah sekali.
Nyanyian itu di balas oleh perempuan-perempuan mukminat Ahlud-dunya iaitu: Mukminat yang sekarang,itu nanti sesampainya di dalam syurga , lebih cantik dari hurul-aini.
Nyanyian balasannya itu berbunyi :

Kamilah perempuan sembahyang,kamu tidak
Kamilah perempuan berpuasa,kamu tidak
Kamilah perempuan berwhudu,kamu tidak
Kamilah perempuan bersedekah,kamu tidak.

(Hadist Aisyah- Riwayat: Tirmidzi).

Kedua pihak perempuan itu menyanyi berbalas-balasan.sama-sama mengangkat suara ,merdu sekali.Perempuan mukminat di dunia ini sesampainya di syurga nanti lebih cantik dari hurul-aini dan masih tetap menjadi istri suaminya yang sekarang ini disamping Hurul-aini,,ada ulama yang berpendapat bahwa di dalam syurga itu nanti,di samping bidadari ada pula bidadaranya.Bidadari itu untuk laki-laki dan bidadara untuk perempuan.Sekarang Hurul-aini itu sedang tinggal di dalam khaimah-khaimah Syurga menunggu hari kiamat.

Berfirman Alloh Subhanahu Wata'ala dalam Al-Qur'an maksudnya: Hurul-aini yang cantik itu,putih bersih(kini)di pingit di dalam khaimah-nya....Qs.Ar-Rahman: 72.

Hadist dari Aisyah r.a : Nabi mengatakan bahwa sekarang ini Hurul-aini selalu merindui kedatangan orang-orang yang membaca Al-Qur'an,orang-orang yang berbuat baik kepada ayah dan bundanya, dan orang-orang yang berpuasa dalam bulan Ramadhan....

3.ANAK MENYAMBUT ORANGTUA DI PINTU SYURGA

Di samping Malaikat dan Hurul-aini,maka anak-anak yang mati sebelum baligh menyambut ayah bundanya di pintu syurga.

Nabi Shollallohu alaihi wa-sallam pernah bersabda: Ketika aku mi'raj ke langit ,aku ada mendengar suara kanak-kanak.kataku: ya Jibril,siapakah mereka itu? Kata Jibril,itu adalah anak-cucu orang islam yang mati sebelum baligh.mereka di asuh oleh Nabi Ibrahim sampai ayahnya menyusul...HR. Abu Daud.

Anak-anak Muslim yang meninggal di waktu kecil,ertinya sebelum baligh di Barzakh di kumpulkan pada suatu tempat dan di asuh oleh Nabi Ibrahim.Setelah kiamat nanti mereka itu langsung di pindahkan ke syurga akhirat.jadi mereka ini tidak mengalami teriknya panas matahari,tidak melalui hisab,iaitu pengadilan di Makamah Robbul-Jali.Tidak melalui mizan dan tidak meniti Titian Shirothol-Mustaqim yang terbentang di punggung api Neraka Jahannam itu.Mereka ini setelah di bangkitkan langsung di pindahkan ke dalam syurga Jannatun Naim.

Dari Anas bin Malik r.a mengatakan: Rosululloh Shollallohu alaihi wa-sallam bersabda: tiap-tiap anak Muslim yang mati sebelum baligh akan di masukkan kedalam syurga dengan rahmat Alloh Subhanahu Wata'ala...(Muttafaqun Alaih)

Setelah di pindahkan ke syurga,maka anak-anak ini akan lupa kepada kehidupan dunia,mereka lupa kepada ayah bundanya ,lupa kepada kampung halamannya lupa semuanya.Ketika mereka sedang bermain-main menikmati kesenangan syurga ,tiba-tiba ada malaikat memberitahukan: Hai,Wildan...lupakah engkau kepada ayah bundamu??Sekarang mereka sudah berada di pintu syurga,ketika itulah mereka ingat kembali kepada ayah bundanya yang selama ini mereka lupakan.

Lalu mereka ambil air untuk minum untuk di minum,makanan ,pakaian lantas berlari-lari sambil menangis menuju pintu syurga.dan sesampainya disana,dilihatnya Hurul-aini tegak berbaris sepanjang jalan memakai pakaian yang indah-indah,memakai perhiasan yang mahal-mahal,tegak berbaris menunggu kedatangan orang-orang yang akan memasuki syurga itu.sementara malaikat sibuk menjalankan tugasnya.

setelah terompet berbunyi,pintu syurga terbuka,perlahan-lahan Hurul-aini mengangkat suaranya melagukan nyanyian selamat datang dengan suara merdu.Maka sekalian orang berhamburan masuk ke syurga itu dan ketika itulah anak-anak sibuk mencari ayah bundanya.Mereka berjalan kesana-kemari mencari tidak di jumpai.Sambil menangis membawa minuman,pergilah mereka kepada malaikat menanyakan: Oh,Malaikat,,mana ayah bundaku? Kata mereka sambil menangis.

Malaikat menjawa: Oh Wildan,malang kamu,ayah bundamu terjatuh ke dalam neraka.
Mendengar hal yang demikian maka anak-anak ini menangis dengan ratapan yang menyayat hati...''oh ibuku,oh ayahku,apakah kesalahanmu ayah,apa dosamu ibu,sehingga sampai terjatuh ke dalam neraka.mereka menangis meratap.

Kata malaikat: Hai Wildan jangan menangis,mengadulah kepada Nabi Muhammad Shollallohu alaihi wa-sallam.
Setelah anak-anak ini mengadu kepada Nabi Muhammad Shollallohu alaihi wa-sallam,lantas Nabi mengangkat kedua tangannya berdoa,lalu di keluarkan orang-orang mukmin yang berada di dalam neraka itu.Inilah SYAFAAT Nabi Shollallohu alaihi wa-sallam yang ketiga di akhirat.

-Pertama di waktu di timbang antara dosa dan pahala.

-kedua di waktu meniti Titian Shirath dan

-ketiga ketika mengeluarkn orang dari dalam neraka.

Orang-orang mukmin yang terjatuh di dalam neraka itu di keluarkan dari dalamnya berkat doa Nabi Muhammad Shollallohu alaihi wa-sallam.

Alangkah bahagia tak terhingga merindukan anak yang sudah meninggal sejak kecil ,di rindui siang dan malam akhirnya di pertemukan.Sungguh tercengang mereka melihat keindahan syurga,lebar dan luas selebar langit dan bumi.

"Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa,":Qs.Ali Imran: 133.

Setelah orang masuk semuanya,tidak ada lagi yang tinggal,setiap orang pergilah ke tempatnya masing-masing dan di sana dikahwinkan dengan Hurul-aini.....

Saudaraku...

Betapa bahagianya syurga.......dan bahagia nya mempunyai seorang anak yang di panggil Alloh sebelum baligh,walau begitu tetep semua itu berkat rahmat Alloh SWT.oleh kerna itu mari sama-sama benahi iman dan selalu menghambakan diri mengharap rahmat dan syurga-Nya...

Senyum santun erat ukhuwah keep istiqomah semuga ada manfaat.

0 komentar:

Post a Comment

       

Copyright @ 2017 Titian Tasbih.

Designed by Aufa | AUFA