KEBENARAN BERITA SYURGA

Berita syurga ini dalam Al-Qur'an terdapat hampir di semua surah, dan yang banyak ialah pada surah Al-Waqi'ah, Ar-Rahman, dan Al Ghasyiyah.
Syurga dalam bahasa Arab di sebut Al-Jannah yang artinya kebun.Na'im artinya senang.
Jadi Jannatun-Na,im berarti kebun tempat bersenang-senang.
Nabi Shollallohu alaihi wa-sallam mengatakan dalam hadist Qudsi sbb :

Dari Abi Hurairah r.a. Mengatakan : Rosululloh Shollallohu alaihi wa-sallam bersabda: Alloh Azza Wajjala berfirman: Aku menyediakan untuk hamba-hamba-Ku yang soleh iaitu apa yang tidak pernah mata melihatnya, tidak pernah telinga mendengarnya, dan tidak pernah terlintas di dalam hati seseorang. Bacalah kamu jika kamu suka, maka tidak seorangpun yang mengetahui apa-apa yang tersembunyi di balik matanya.HR: Bukhari.

Kesenangan yang digambarkan oleh Nabi Shollallohu alaihi wa-sallam dalam hadistnya adalah kesenangan yang tidak ada taranya di hadapan Alloh Alloh Azza Wajjala.Sesuai dengan kesenangan yang terpampang di mata sahabat-sahabat yang mendengar nya pada waktu itu.Di dalam syurga itu terdapat sungai-sungai yang mengalir ke seluruh penjuru syurga.Airnya jernih dan enak rasanya.Di sepanjang sungai itu tumbuhlah pohon-pohon kayu yang rimbun dan daunnya menjurai.rumah-rumah besar megah dan indah ,yang dalamnya istilah syurga di sebut mahligai,lengkap dengan perabot-perabot dan alat-alat kesenangan.

Kamar kaca indah di sebut GURAF ialah seperti bintang-bintang berkilauan di langit di waktu malam cerah tidak ber awan.bantal dan tilam tebal tersusun -susun disirami minyak wangi Al-misk.di atas meja terdapat makan yang enak-enak dari segala bentuk dan rasanya.di dalam kamar itu duduklah istri Hurul-aini,iaitu bidadari syurga yang sangat cantik sekali.Di dalam Al-Qur'an di katakan Hurl-aini itu perempuan syurga,putih kulitnya,bulat matanya dan sangat setia kepada suami.

Tanah syurga itu menurut yang di gambarkan Nabi Shollallohu alaihi wa-sallam terbuat dari emas dan perak,sedangkan pasirnya itu adalah intan berian dan permata yakut yang indah sekali.Di dalam hadist yang di rawikan oleh Thabrani,Abu Hurairah mengatakan: Ada seseorang bertanya kepada Rosululloh Shollallohu alaihi wa-sallam: ya,Rosululloh,dari apakah syurga itu di jadikan oleh Alloh? Jawab Nabi: Satu bata dari emas dan satu bata dari perak.tanahnya itu dilumuri dengan kasturi yang sangat wangi.pasirnya terdiri dari luk-luk ratna mutu manikam,intan berlian yang berkilauan nampak dari jauh.begitulah keindahan syurga yang di katakan oleh Nabi Shollallohu alaihi wa-sallam.

Ketika Nabi menerangkan tentang keindahan syurga ini,di antara sahabat yang mendengar ada seseorang dari afrika,yang dengan secara tidak sedar duduk menginsut-insut maju ke hadapan Nabi,dan bibirnya bergerak-gerak.Orang ini berkali-kali di tegur oleh Abu Bakar dan orang lain ikut mentertawakannya.Sebenarnya apa yang di katakan Nabi itu hanya segelintir kecil dari apa yang sesungguhnya.Syurga itu adalah suatu tempat yang di sediakan untuk orang beriman,untuk menikmati kesenangan yang tiada taranya di hadapan Alloh Alloh Azza Wajjala.

Di dalam syurga itu terdapat bukan hanya segala apa yang ada di dunia,juga apa-apa yang belum pernah di lihat,belum pernah di dengar, dan belum pernah terlintas di dalam hati.
KESENANGAN YANG TIADA BANDINGAN DI SEGALA ZAMAN.

=>Bekumpul di pinggir Shirath

Setelah melewati Titian Shirathol Mustaqim yang terbentang di atas Neraka Jahannam itu,maka mereka segera berkumpul.Di lihat isteri atau suami sudah tidak ada,di lihat anak sudah tidak ada,karena di waktu melintasi Titian Shirath yang sangat mengerikan itu ramai yang trjatuh ke dalam neraka,api yang menyala-nyala di bawah Titian Shirath yang di lalui.Di sini ramai orang menangis ,habis airmata ,maka keluarlah darah,sebab yang terjatuh ke dalam neraka tidak dapat di tolong.Hal ini di sebabkan mereka tidak menjalankan perintah Alloh Alloh Azza Wajjala selama hidupnya.ketika itu terdengarlah Firman Alloh Alloh Azza Wajjala: Akulah Tuhan-mu Yang Maha Tinggi.

Disinilah Alloh Alloh Azza Wajjala mengatakan,kamu tidak usah menangis karena yang terjatuh kedalam neraka itu adalah karena salahnya sendiri.Dulu di dunia berkali-kali di suruh orang untuk menjalankan perintah Alloh ,tetapi acuh tak acuh,malahan tidak di dengar.Dia masuk neraka kerana dia yang salah.Sekarang kamu sekalian berangkatlah menuju syurga yang telah di sediakan untuk orang-orang beriman.Maka berangkatlah mereka itu perlahan-lahan dengan penuh kegembiraan menuju syurga Jannatun-Na'im.

=>Orang yang tidak mencium bau syurga

Mereka bersorak penuh kegembiraan semakin lama semakin dekat ke pintu syurga.Dari jauh sudah mulai tercium bau syurga.sunggup sedap,nyaman,bau wangi semerbak,semua orang mencium bau syurga itu.
Namun ada pula yang tidak pernah mencium bau syurga,bukan karena hidungnya tersumbat tapi itu hukuman dari Alloh untuk orang tsb.

Dari Ibnu Umar r.a. Mengatakan: bahwa Nabi Shollallohu alaihi wa-sallam pernah bersabda: barangsiapa yang membunuh diri dengan sengaja,maka orang ini tidak akan mencium bau syurga.Syurga itu sudah mulai tercium pada jarak empat puluh tahun perjalanan.HR.Bukhari.

Di katakan di dalam hadist lain orang yang tidak mencium bau syurga itulah perempuan-perempuan yang berani minta cerai kepada suaminya tanpa alasan yang di benarkan oleh agama.Jarak antara Shirath dengan Syurga itu tujuh puluh tahun perjalanan.

=>Ashabul A'raf

Iaitu tempat yang terletak di antara Shirath dengan Syurga.kalo bertiup angin syurga,maka di tempat ini terasa senangnya tidak terhingga dan kalo bertiup angin neraka,maka orang-orang yang berada pada tempat ini terbakar karena panasnya api neraka itu.

Firman Alloh Alloh Azza Wajjala:
Dan orang-orang yang di atas A'raaf memanggil beberapa orang (pemuka-pemuka orang kafir) yang mereka mengenalnya dengan tanda-tandanya dengan mengatakan: "Harta yang kamu kumpulkan dan apa yang selalu kamu sombongkan itu, tidaklah memberi manfaat kepadamu".Qs.Al-A'raf :48..

Dan apabila pandangan mereka dialihkan ke arah penghuni neraka, mereka berkata: "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau tempatkan kami bersama-sama orang-orang yang lalim itu". itu.Qs.Al-A'raf: 47.

Al-A'raf adalah suatu tempat ketinggian yang terletak di antara syurga dan neraka.Dari sini nampak jelas orang-orang dalam syurga dengan segala macam kesenangan ,dan sebaliknya dari sini juga nampak dengan jelas orang-orang yang berada dalam neraka itu dengan segala macam azab dan seksaan yang mereka alami.Kalau bertiup angin syurga membawa rasa sejuk dan nyaman,dan kalo bertiup angin neraka membawa angin panas dan busuk.

Menurut hadist dari Ibnu Mas'ud,Nabi Shollallohu alaihi wa-sallam mengatakan orang-orang yang menjadi penghuni Al-A'raf ialah orang-orang yang sama berat antara dosa dan pahalanya.

Subhanallah wabihamdihi Subhanakallahumma Wabihamdika Asyhadu Allailaaha Illa Anta Astaghfiruka Wa'atuubu Ilaik
Bagikan Ke :

terra

Obat Herbal Probiotik