=>PENGUMPULAN MANUSIA UNTUK DI HISAB

Bismillahirrohmanirrohiim...

Adalah penderitaan dan kesusahan makin memuncak atas semua manusia yg menunggu di tempat perhentian itu,sehingga ada di antara orang kafir yang berkata :Ya Tuhan-ku!Bebaskanlah aku dari keadaan ini,meski aku di lempar ke dalam api neraka sekalipun.

Maka apabila RosululLoh Shollallohu Alaihi Wa-sallam telah bersyafaat memohon dari Alloh Azza Wajjala agar berkenan memutuskan perkara hamba-hamba-Nya serta melepaskan mereka dari keadaan yang sangat dahsyat itu,maka Alloh Azza Wajjala akan memerintahkan kepada para malaikat untuk membawa Arasy Alloh Yang Maha Pemurah ke tempat perhentian kumpulan manusia itu.ketika itu syurga di datangkan dan di tempatkan di sebelah kanan Arasy dan neraka di tempatkan di sebelah kiri.sesudah it semua makhluk dibawa menghadap Alloh Azza Wajjala,DI ANTARANYA ADA YANG TIDAK DI HISAB SAMA SEKALI,mereka itulah orang-orang yang terdahulu di masukkan ke syurga(saabiquun),ada pula yang di hisab secara ringan sekali dan ada yang di hisab dengan sangat berat dan teliti.orang yang di hisab seperti itu niscaya akan di seksa.


Kemudian setiap orang akan menerima buku catatannya .ada yg menerima dari sebelah kanan dan ada yang dari sebelah kiri,dan ada pula yang dari belakang.Begitupun para Nabi dan Rosulpun juga akan di mintai pertanggung jawaban mengenai tabligh risalah mereka kepada umat masing-masing,seluruh umat di tanya,benarkah para Nabi Dan Rosul sudah menyampaikan risalah masing-masing.

فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ
فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ وَمَا كُنَّا غَائِبِينَ

Maka sesungguhnya Kami akan menanyai umat-umat yang telah diutus rasul-rasul kepada mereka dan sesungguhnya Kami akan menanyai (pula) rasul-rasul (Kami),maka sesungguhnya akan Kami kabarkan kepada mereka (apa-apa yang telah mereka perbuat), sedang (Kami) mengetahui (keadaan mereka), dan Kami sekali-kali tidak jauh (dari mereka).Qs.Al-A'raf:6-7.

Pada hari itu,wajah-wajah manusia ada yang memutih dan ada yang menghitam suram.Semua manusia dibawa mengadap kepada Alloh Azza Wajjala untuk ditanya amalan-amalan di dunia untuk di pertanggungjawabkan.

Pada saat itu,lidah,tangan,kaki,kulit dan setiap tubuhnya akan menjadi saksi atas dirinya berkenaan dengan segala perbuatan yg pernah di lakukan.


يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

pada hari (ketika), lidah, tangan dan kaki mereka menjadi saksi atas mereka terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan.Qs.An-Nur:24.

الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada Kami tangan mereka dan memberi kesaksianlah kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan.Qs.Yasin:65.

يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا

pada hari itu bumi menceritakan beritanya.Qs.Az-Zalzalah:4.

Pada hari itu bumi ini akan menjadi saksi atas segala kebaikan dan kejahatan yg di perbuat manusia.

Sabda Rosululloh Shollallohu Alaihi Wa-sallam:TAUKAH KAMU APA BERITA-BERITANYA ? IAITU BUMI AKAN MENJADI SAKSI ATAS SETIAP LELAKI DAN WANITA TENTANG APA YANG TELAH MEREKA KERJAKAN DAN BERKATA: ORANG ITU TELAH MELAKUKAN BEGITU PADA HARI ITU.

Yaa Alloh,ampuni kami,kami tidak akan mampu menyembunyikan sesuatupun dari Engkau.terima taubat kami...aamiin

Subhanallah wabihamdihi Subhanakallahumma Wabihamdika Asyhadu Allailaaha Illa Anta Astaghfiruka Wa'atuubu Ilaik
Bagikan Ke :

Obat Herbal Probiotik