http://go.onclasrv.com/afu.php?zoneid=1323360

Sunday, January 5, 2014

Filled Under:

Menuai Pahala dan Menghapus Dosa




Dalam kehidupan yang serba mencabar kita seakan lelah mencari kebaikan untuk bekalan nanti namun kita sering berhadapan dengan seribu satu ujian dan dugaan.
Adakala kita kalah dan tewas kerana mudah tunduk atas tuntunan nafsu dah hasutan iblis, akan tetapi jika kita ada usaha untuk mencari sedikit ilmu bagi memperbaiki kelemahan dan kelalaian kita InsyaAlloh peluang tetap ada, yang terpenting jangan mudah putus asa dan mengalah. belajar istiqamah dalam mencari kebaikan kerna Alloh Azza wa Jalla amat menyayangi hambaNya yang selalu sujud kepada Nya.

Tujuan utama yang sangat penting bagi setiap muslim adalah apabila meninggalkan dunia fana ini dengan keampunan Alloh dari segala dosa sehingga Alloh tidak menghisabnya pada hari Kiamat, dan memasukkannya ke dalam syurga kenikmatan, hidup kekal didalamnya selama-lamanya.
Beberapa amalan yang dapat menghapuskan dosa dan membawa pahala yang besar, yang kesemuanya bersumber dari hadis-hadis yang sahih.

Kita bermohon kepada Alloh yang Maha Hidup, yang tiada Tuhan yang haq selain Dia, untuk menerima segala amalan kita. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

1. TAUBAT - "Barangsiapa yang bertaubat sebelum matahari terbit dari barat, nescaya Alloh akan mengampuninya" HR. Muslim. "Sesungguhnya Alloh Azza wa Jalla menerima taubat seorang hamba selama roh belum sampai ke kerongkongnya".

2. KELUAR UNTUK MENUNTUT ILMU - "Barangsiapa menempuh suatu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Alloh memudahkan baginya dengan (ilmu) itu jalan menuju syurga" HR. Muslim.

3. SENANTIASA MENGINGAT ALLOH - "Inginkah kalian aku tunjukkan kepada amalan-amalan yang terbaik, lagi suci disisi Alloh, tertinggi dalam tingkatan derajat, lebih utama daripada mendermakan emas dan perak, dan lebih baik daripada menghadapi musuh lalu kalian tebas batang lehernya, dan merekapun menebas batang leher kalian. Mereka berkata: "Tentu", lalu beliau bersabda: ( Zikir kepada Alloh)" HR. At Turmidzi.

4. BERBUAT YANG MAKRUF DAN MENUNJUKKAN JALAN KEBAIKAN - "Setiap yang makruf adalah sedakah, dan orang yang menunjukkan jalan kepada kebaikan (akan mendapat pahala) seperti pelakunya" HR. Bukhari.

5. BERDAKWAH KEJALAN ALLOH - "Barangsiapa yang mengajak (seseorang) kepada petunjuk (kebaikan), maka baginya pahala seperti pahala orang yang mengikutinya, tanpa mengurangi pahala mereka sedikitpun" HR. Muslim.

6. MENGAJAK YANG MAKRUF DAN MENCEGAH YANG MUNGKAR - "Barangsiapa diantara kalian melihat suatu kemungkaran, maka hendaklah ia mengubah kemungkaran itu dengan tangannya, jika ia tidak mampu maka dengan lisannya, jika ia tidak mampu (pula) maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemahnya iman" HR. Muslim.

7. MEMBACA AL QUR`AN - "Bacalah Al Qur`an, kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat untuk memberikan syafa`at kepada pembacanya" HR. Muslim.

8. MEMPELAJARI AL QUR`AN DAN MENGAJARKANNYA - "Sebaik-baik kalian adalah orang yang mempelajari Al Qur`an dan mengajarkannya" HR. Bukhari.

Subhanakallahumma wabihamdika asyhadu alla ila ha illa anta astaghfiruka wa atuubu ilaika.....

0 comments:

Post a Comment

Labels

loading...

Copyright @ 2017 Titian Tasbih.

Designed by Aufa | Probiotik