Seandainya Ini Sujud Terakhirku

Nafas demi nafas,
Tak terasa telah menghantarkan ku dekat,
Dekat ke pintu yang kan dilalui,
Walaupu hati enggan tapi pastikan tetap dilalui.

Tiada yang sanggupun untuk menghindari,
Suatu kematian yang kan pasti terjadi,
Kematian yang memisahkan roh dari jasadnya,
Bergetarlah kesakitan seluruh tubuh merasakannya.

Ibubapa yang dicintai,
Keluarga yag disayangi,
Sahabat yag mendampingi,
Semua akan terlepas dari raga seiring hilangnya nyawa.

Entah bagaimana nasibku nanti,
Ketika kematian dekat menghampiri,
Sedang aku masih tenggelam dengan lumuran dosa,
Tidakku mampu untuk menghadapinya tanpa pertolonganMU Ya Rabb.

Sungguh dunia ini telah melelahkanku,
Sehingga aku lupa akan hakikat hidup sebenarnya,
Aku penuhi usia dengan kelalaian terhadap perintahMU,
Namunku takut dengan azabMU dan selalu berharap Engkau mengampuniku.

Ya Rabb, tunjukilah aku jalan taubat,
Beri aku hidayah untuk meninggalkan kegelapan dosa,
Menyingkirkan debu kemunafikan,
Ku berharap redhaMU yang akan mengiringi kematianku nanti.

~ 8 Syaaban 1433H ~
LihatTutupKomentar