KENIKMATAN SYURGA & Pintu2 Syurga

Berfirman Alloh Subhanahu Wata'ala:
"Dan orang-orang yang bertakwa kepada Tuhannya dibawa ke dalam surga berombong-rombongan (pula). Sehingga apabila mereka sampai ke surga itu sedang pintu-pintunya telah terbuka dan berkatalah kepada mereka penjaga-penjaganya: "Kesejahteraan (dilimpahkan) atasmu, berbahagialah kamu! maka masukilah surga ini, sedang kamu kekal di dalamnya".Dan mereka mengucapkan: "Segala puji bagi Allah yang telah memenuhi janji-Nya kepada kami dan telah (memberi) kepada kami tempat ini sedang kami (diperkenankan) menempati tempat dalam surga di mana saja yang kami kehendaki." Maka surga itulah sebaik-baik balasan bagi orang-orang yang beramal."Qs.Az-Zumar: 73-74.

Orang-orang masuk ke syurga di halau seperti menghalau itik dan angsa pada pagi dan petang hari.Seperti menghalau hewan gembalaan pulang ke kandangnya.Setelah sampai di syurga mereka di sambut oleh malaikat penjaga pintu yang ramah dan senyum menandakan gembira.Malaikat itu mengucapkan Assalamualaikum,selamat datang.Baru sampai pintu syurga mereka sudah lupa akan penderitaan yang di alami selama ini.Penderitaan saat di jemur di Mahsyar,lupa penderitaan ketika meniti Titian Shirath yang mengerikan.Di sini mereka tegak berbaris menunggu pintu syurga di buka.
Sebab pintu syurga di buka setiap hari Senin dan Khamis.

Hadist dari Abi Hurairah r.a. Mengatakan: Rosululloh Shollallohu alaihi wa-sallam bersabda: Pintu-pintu syurga itu di buka pada setiap hari senin dan khamis.Alloh mengampuni setiap dosa hamba-Nya yang tidak menyekutukan Nya dengan yang lain.Kecuali orang-orang yang tidak mau bertegur sapa dengan saudaranya sendiri.Di katakan kepada kedua belah pihak yang tidak mau bertegur sapa itu: Perhatikanlah kedua orang ini sampai berbaik kembali.HR.Muslim.

Saat menunggu di pintu syurga mereka mendengar suara ucapan selamat datang dan suara Alloh Azza wa Jalla yang bermaksud:

"Hai jiwa yang tenang.Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya.Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku,dan masuklah ke dalam syurga-Ku."Qs.Al-Fajar: 27-30.

Setelah pintu syurga di buka maka berhamburan masuk ke dalam syurga dan yang dahulu sampai ke dalam syurga adalah orang muhajirin yang miskin.

Hadist dari Abi Hurairah r.a. Mengatakan: Bahwa Rosululloh Shollallohu alaihi wa-sallam bersabda: Orang-orang fakir itu masuk syurga lebih dulu dari orang kaya selama lima ratus tahun.HR.Tirmidzi.

Miskin di sini maksudnya: Orang miskin yang sabar dalam kemiskinan,semakin miskin dia semakin sabar dan taat kepada Alloh dan redha dengan ketentuan Alloh Azza wa Jalla.Itulah orang yang masuk syurga terlebih dahulu.

Subhanalloh....

=>JUMLAH PINTU SYURGA

Syurga itu memiliki 8 pintu syurga yang terbuka lebar.

Hadist dari Sahl bi Sa'ad r.a. Mengatakan: Bahwa Nabi Shollallohu alaihi wa-sallam bersabda: syurga itu mempunyai lapan pintu.salah satu pintunya itu bernama Baburrihan tempat masuknya orang yang berpuasa.HR.Bukhari.

Adapun kunci pintu syurga itu ialah Syahadat dan Sembahyang.

Nama pintu-pintu syurga:

1.Babul-Yamin > pintu masuk sebelah kanan,tempat masuknya orang tanda hisab.

2.Babul-Jihad > tempat masuknya para syuhada,iaitu orang yang mati dalam perang sabil,mereka mati dalam mempertahankan agama Alloh Alloh Azza wa Jalla.

3.Babut-Taubah > tempat masuknya orang yang bertaubat.Pintu ini selebar langit dan bumi dan terbuka terus-menerus sampai nanti bilamana matahari terbit dari tempat terbenamnya.Ketika itu taubat seseorang tidak di terima lagi.

4.Babus-Solah > tempat masuknya orang yang bersembahyang.

5.Babul-Haji > tempat masuknya orang yang mengerjakan haji.

6.Babur-Rihan > tempat masuknya orang yang berpuasa.

7.Babus-Shodaqoh > tempat masuknya orang yang bersedekah,menyedekahkan hartanya di jalan Alloh Alloh Azza wa Jalla.

8.Babur-Ridha > tempat masuknya orang yang memaafkan hutang-piutang.

Tiap-tiap pintu ini menunjukkan amal perbuatan seseorang yang mereka kerjakan selama hidup di dunia ini.dari tiap-tiap pintu itu mereka di panggil .

Rosululloh Shollallohu alaihi wa-sallam bersabda:
Dari Abi Hurairah r.a mengatakan: Rosululloh Shollallohu alaihi wa-sallam bersabda: Barangsiapa suami istri yang mencari nafkah di jalan Alloh,mereka itu di panggil dari Babus-Solah.
Barangsiapa yang berjihad ,dia di panggil dari Babul-Jihad.
Barangsiapa yang berpuasa ,dia di panggil dari Babur-Rihan.
Barangsiapa yang bersedekah ,maka dia di panggil dari Babus-Shodaqoh.

Kata Abu Bhakar r.a: Demi ayahku,engkau dan ibuku,ya Rosululloh,tidakkah ada orang yang dipanggil dari seluruh pintu itu? Apakah di panggil hanya dari satu pintu saja? Kata Nabi Shollallohu alaihi wa-sallam: Ya,ada.Kata Abu Bhakar: Aku berharap aku termasuk orang-orang yang dipanggil dari semua pintu itu.Muttafaqun Alaih.

Di samping pintu-pintu yang 8 itu menurut riwayat lain ada 3 pintu lagi sebagai mana yang terdapat dalam hadist Muslim sbb:

1.Babus-Zaminul Gairi > pintu tempat masuknya orang-orang yang suka menahan amarah.

2.Babul-Ma'ruf > pintu tempat masuknya orang-orang yang suka berbuat ma'ruf,iaitu berkata benar,berbuat benar,bersifat jujur.Jujur kepada pimpinan,jujur kepada teman dan sahabat,jujur kepada siapa saja,terutama kepada suami-istri,hormat kepada ayah dan bunda,suka menolong orang-orang yang memerlukan pertolongan,suka memberi makan orang miskin,memelihara anak yatim,suka bersedekah karena Alloh,suka berbuat faedah dan suka mengerjakan perkara sunnah.Barangsiapa mengerjakan perbuatan baik,maka mereka di panggil dari pintu Babul-Ma'ruf.

3.Babur-Rahman > pintu ini khusus untuk masuknya Nabi Muhammad Shollallohu alaihi wa-sallam.Alloh menyediakan pintu khusus untuk masuknya Nabi Muhammad untuk memuliakannya.

Masuk syurga dengan wajah seperti bulan purnama.


Dari Abu Hurairah ra mengatakan; Rosullulloh shollallohu alaihi wa-sallam bersabda:Rombongan pertama yang masuk ke dalam syurga itu bentuknya seperti bulan purnama raya,sudah itu menyusul rombongan berikutnya sepereti bintang2 yang bersinar di langit cerah tidak berawan.Di dalam syurga itu mereka tidak pernah kencing,tidak pernah buang najis besar,tidak pernah meludah dan tidsak pernah menjahit pakaian.Sikat mereka terbuat dari emas,keringat mereka wangi seperti al-misk,kaca mereka itu indah.Dan mereka di kahwinkan degan hurul-aini(bidadari).Bentuk tubuh mereka seperti bentuk bapa mereka Nabi Adam,yaitu enam puluh hasta tingginya.(Muttafaqun Alaih)

(Dikatakan kepada mereka): "Masuklah ke dalamnya dengan sejahtera lagi aman".QS.Al-Hijr:46.

Saudaraku....
Mari saling berlomba menjalankan puasa sunnah untuk menambah amal yang tentunya tidak cukup untuk membeli syurga.Tapi dengan ke istiqomahan yang kita jaga insyaAlloh rahmat Alloh akan menghantarkan kita ke syurga....aamiin

Senyum santun erat ukhuwah fillah.Semoga ada manfaat.
Subhanallah wabihamdihi Subhanakallahumma Wabihamdika Asyhadu Allailaaha Illa Anta Astaghfiruka Wa'atuubu Ilaik
Bagikan Ke :

Obat Herbal Probiotik