Bahan-Bahan Syurga

Dari Apakah BAHAN SYURGA...??

Syurga itu adalah tempat yang di sediakan untuk orang-orang beriman.
Pengikut sekalian Nabi sejak Nabi Adam Alaihisalam sampai Nabi Muhammad Shollallohu Alaihi wa-sallam.Bentuk syurga itu sama juga dengan bumi ini,bergunung-gunung ,berbukit-bukit,berlembah-lembah,bersungai-sungai,berkebun-kebun,bertaman-taman bunga yang indah permai.Di dalam syurga juga terdapat pasar.Semua itu indah tak terhingga.

Dari apa syurga itu di ciptakan Alloh.....,oleh Nabi Shollallohu Alaihi wa-sallam di terangkan dalam hadist sbb :

Dari Abu Hurairah r.a. Mengatakan: Rosululloh Shollallohu Alaihi wa-sallam bersabda : Dinding syurga itu satu bata dari perak,satu bata dari emas.tanahnya dari zu,faran dan lumpurnya dari al misk.di tanya mengenai tanah syurga itu ,kata Nabi: dari permata berlian Makkah yang putih dan al misk tertentu...HR.Tirmidzi.


Tanah syurga itu dari zu'faran,lumpurnya dari al misk iaitu minyak wangi yang paling wangi,termasyhur di kalangan bangsa arab di zaman dulu.
Sedangkan pasirnya terdiri dari mutiara dan intan berlian.
Tanahnya subur ,airnya bening,manis dan menyegarkan.

Dari Ibnu Masud r.a mengatakan: bahwa Rosululloh Shollallohu Alaihi wa-sallam bersabda : di waktu isra' dan mi'raj ke langit aku bertemu dengan Ibrahim.dia mengatakan : Ya Muhammad sampaikanlah salamku kepada umat engkau dan beritahukan kepada mereka bahwa tanah syurga itu bagus sekali,airnya sedap dan menyegarkan.di dalam syurga itu terdapat kebun-kebun yang pohon-pohonnya lebat buahnya.Benih ditaburkan dalam kebun itu ialah Subhanalloh ,Alhamdulillah ,dan Allohu Akbar...HR.Tirmidzi.


Sebenarnya dzikir ,tahmid , dan tahlil itu gunanya mempertebal kecintaan kepada Alloh Azza wa Jalla, Semakin banyak kita mengucapkan tasbih ,tahmid , dan tahlil pada malam hari semakin banyak kita menaburkan benih kayu yang lebat buahnya di dalam syurga itu.
Siapa yang menanam maka dialah yang memetik buahnya.......

Subhanalloh....

Alhamdulillah.....

Allohu Akbar.....

-ANTARA SIANG DAN MALAM TIADA BEDA

Dari Abi Hurairah r.a mengatakan: ada seorang bertanya : ya, Rosululloh, apakah di dalam syurga itu ada siang dan malam ? Jawab Nabi Shollallohu Alaihi wa-sallam: Tidak, yang ada di sana hanya sinar dan cahaya.kalau ingin mengetahui hari pagi untuk beristirahat atau beristirahat di waktu pagi, maka disana orang menentukannya dengan waktu-waktu sembahyang. Pada waktu itulah orang mengerjakan sembahyang. Pada waktu itulah malaikat mengucapkan salam kepada mereka...HR. hakim dan Tirmizi.


Di dalam syurga tidak ada malam dan tidak ada siang.tidak ada matahari,bulan dan bintang-bintang.
Di sana malaikatlah yang menunjukkan waktu-waktu untuk sembahyang. Siang malam terang benderang,di terangi oleh nur dan sinar seperti di waktu subuh..begitulah keadaan syurga untuk selama-lamanya.....

Di dalam syurga itu tidak ada matahari.di terangi oleh nur yang jauh lebih terang daripada matahari dan lebih sejuk dari bulan.
Sejuk dan nyaman sepanjang hari. Disana tidak ada pembagian musim dalam setahun. Tidak musim panas dan tidak juga musim dingin, musim bunga dan musim gugur. Demikian juga di sana tidak ada musim kemarau atau musim hujan. Tidak ada angin ribut,angin tofan dan angin-angin seperti di dunia ini.....Wallohu'alam....
Bagikan Ke :

Obat Herbal Probiotik di Pelopori oleh Prof.Ahli mikrobakteriologi dunia